Jumaat, 3 Ogos 2012

AMEKAW.....


Satu hari Ali dan Muthu menaiki bas ekspress untuk pulang ke kampung mereka di Selangor sempena cuti semester 1. Ketika dalam perjalanan..
Muthu: Weh,ko baca apa tu?
Ali: hehe...Lawak Antarabangsa..sambil-sambil nak tunggu 5 jam waktu perjalanan ni..
Muthu:hisy,tak habis-habis lawak antarabangsa ko..
Ali: aisy,mana boleh lekang bro..favourite aku ni..tak baca sehari,tak sempurna hidup aku..
Tiba-tiba Muthu terdengar satu suara di belakangnya..suara yang merdu tetapi sayup-sayup kedengaran. Muthu pun menoleh ke belakang.
Pemuda:Sorry bro,kalau saya menganggu..
(sapa pemuda itu)
Muthu: It's okay..just continue your reading..
(kata Muthu sambil mengukir sebuah senyuman)
Muthu pun memalingkan pandangannya semula ke arah Ali di sebelahnya. Ali ketika itu sedang asyik melayan lagu melalui i-pod nya sambil terkumat-kamit mulutnya menyanyi.
Muthu: Hoi bro..perlahan lah sikit..ko ni tak habis-habis dengan lagu k-pop ko..
Ali: Alamak,rilekslah Muthu..kunolah kalau tak layan k-pop..
Muthu: Ye ke?,suka hati ko lah....wei Ali,aku peliklah..
Ali: apa yang ko pelikkan?
Muthu: Aku pelik..ko Islam kan?
Ali: Hey,of course lah..kenapa ko tanya tetiba ni?
Muthu: Cuba ko tengok mamat yang pakai baju hijau kat belakang aku ni.
Ali pun menoleh ke belakang.
Ali: Hah,kenapa?
Muthu: Dia Islam jugak kan?
Ali: Ha'ah lah..kan dia pakai kopiah tu..
Muthu: Tapi,aku peliklah bro..
Ali:Haisy ko ni..dari tadi pelik,pelik..apa yang peliknya? Cuba ko cakap terang-terang..
Muthu: Aku peliklah..selama kita duduk sebilik kat hostel,aku tak pernah dengar ko baca buku yang mamat kat belakang tu baca..pastu,aku tak pernah tengok ko sembahyang pun..aku tengok cara hidup ko dengan aku lebih kurang je..macam tak de beza..Tuhan ko tak marah ke?
Ali(berkata sendirian): Ades..apa aku nak jawab ni?

Na'uzubillahi min zalik..jangan sampai kita membawa fitnah kepada Islam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan