Sabtu, 5 Januari 2013

Hanya Insan Biasa~~~

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani..

Alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah...
segala pujian hanyalah layak buat Allah,Tuhan yang menciptakan segala kejadian..

Jika ditunjukkan sehelai kertas A4 berwarna putih kepada kita,kita mesti nampak warna putih tu kan? namun bilamana terdapat contengan hatta secalit dakwat pen di atas kertas putih tersebut,mata kita pasti akan fokus pada contengan tersebut daripada melihat kawasan lain kertas yang masih putih.

Ada apa dengan semua ni???

nak dimudahkan ayat,beginilah analogi bagi kita sebagai seorang manusia..bila terlihat insan-insan di sekeliling kita melakukan kesilapan,kadang-kadang kita lupa kebaikan yang pernah mereka lakukan..lagi-lagi bila yang buat kesilapan tu orang-orang yang berkopiah,bertudung labuh,budak persatuan agama dan yang sewaktu dengannya..pantang golongan ini melakukan kesilapan,pasti akan ada orang yang mengata dan menghina..kononnya golongan ini tak boleh lakukan kesilapan..

Kawan-kawan...
jika selama ini ada antara kita yang mempunyai mind-set bahawa orang-orang yang berperawakan ala ustaz atau ustazah ini mesti 'perfect' ,tak boleh lakukan kesilapan dan sebagainya,ubahlah perspektif tu..mereka hanya insan biasa yang tak pernah lekang dari melakukan kesilapan..mereka bukanlah yang terbaik,namun mereka masih mencari-cari dan berusaha untuk berubah menjadi lebih baik..mereka bukan maksum seperti nabi..jadi berusahalah untuk menerima kekurangan dan kelebihan insan-insan di sekeliling kita..

Tidak salah menegur mereka...

Jika terdapat kawan-kawan atau sahabat-sahabat kita yang lakukan kesilapan,tegurlah..walaupun kita bertudung namun tidak selabuh dia,tidak salah bagi kita untuk menegur kesalahannya dengan berhikmah..

Niat kerana Allah..

janganlah sesekali kita memandang hina dan mencaci insan-insan yang melakukan kesilapan..tetapi tegurlah kesilapan mereka dengan penuh berhikmah..tegur atas dasar sayang kita kepadanya agar dia tidak berterusan melakukan kesilapan..yang penting niat kita menegur tu hanyalah kerana Allah,bukan kerana dengki atau lain-lain...

jangan hanya memerhati dan mencari kesilapan orang lain,sampaikan kita terlupa membaiki kesilapan diri kita sendiri..

cari kesilapan diri orang lain lebih mudah berbanding mencari kesilapan diri sendiri..
wallahu a'lam..

1 ulasan: