Isnin, 22 Julai 2013

Apa itu Istidraj? Moga dijauhkan darinya...



Di suatu hari,sewaktu menerima keputusan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM)…

Ali : Mat,macamana result kau?
Mat : Aku dapat straight A. Kau?
Ali : Wah,tahniah Mat!. Aku dapat 1B yang lain semua A.
Mat : Tahniah,tahniah Ali! Inilah hasil usaha aku selama ni.. tak sia-sia aku study dengan Wani.
Ali : Mat,kau dah tanya awek kau belum result dia macamana?

Tiba-tiba lalu satu susuk  tubuh badan di hadapan mereka.

Mat : Eh,eh ustaz Zhafranlah..assalamualaikum ustaz..
Zhafran : wa’alaikumussalam wbt. Oo..Mat rupanya. Macamana result?
Mat : Aku dapat straight A. Kau?
Zhafran : Alhamdulillah..tahniah! Aku? Alhamdulillah aku dapat 5A ja.
Mat : (sambil senyum sinis) 5A ja? Haha… Kau tengok,Ali. Dulu kata kat aku study dengan awek tak berkat. Kau tengok sekarang,result aku lagi baik  dari dia yang kononnya alim tu.
Naim : Mat,jangan nak bangga sangat. Nikmat tu Allah boleh tarik bila-bila masa. Result tak menggambarkan keberkatan.  Istighfar Mat…takut-takut istidraj.
Mat : Hah ni lagi sorang. Ustaz Naim,boleh tak jangan cakap Arab dengan aku? Istidraj tu apa?
Naim : Istidraj tu adalah bilamana Allah memberikan kejayaan,harta kekayaan,dan rezeki yang melimpah ruah kepada manusia,dan manusia tu menjadi lebih jauh dariNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan