Ahad, 22 Julai 2012

Pakar Dunia,Jahil Agama


“Assalamualaikum. Boleh saya bercakap dengan cik Nabilah?”
“Maaf ye,bukan cik tapi Prof.Nabilah..siapa ni?”
“Maaf,Prof.Nabilah..saya Dr.Wardah dari Hospital Tanjong Karang..saya nak bagitau yang ibu prof sedang tenat sekarang..”
(dalam keadaan cemas)“Baik,saya datang sekarang”
Setibanya di hospital..
“Maaf prof. ,kami dah cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan ibu prof.,namun Allah lebih menyayanginya..”
“Maaak!!!…..”(sambil meluru ke arah jenazah ibunya)
        **********************************************************************************
Di rumah,sewaktu memandikan jenazah ibu prof. Nabilah.
“Mak cik,boleh tak uruskan jenazah mak saya tu baik-baik sikit? Janganlah kasar sangat,kasihan jenazah mak saya..”,ujar Nabilah.
“Amboi,banyak bunyi pulak budak ni..bersyukurlah aku nak mandikan mak kamu ni,daripada kamu yang dok tengok je dari tadi,tak nak pun mandikan jenazah mak kamu ni..”kata mak Ton.
“Mak cik,saya bukan tak nak mandikan jenazah mak saya,tapi saya tak reti..lagipun saya tak pernah ikut mana-mana kursus pengurusan jenazah,sebab tu bukan bidang saya.. ”,ujar Nabilah lagi.
“Tu lah budak-budak sekarang,belajar tinggi-tinggi tapi bab agama jahil..tak kisahlah kamu tu bidang kedoktoran ke,jurutera ke yang penting ilmu agama tu kena ada sebab kita ni orang Islam..ni,mak Ton nak cakap sikit,esok kalau kamu dah ada anak,jangan lupa bekalkan anak kamu dengan ilmu agama jugak supaya bila kamu meninggal nanti,ada jugak anak kamu yang boleh uruskan jenazah mak nye sendiri,manalah tau kot-kot kamu meninggal nanti orang yang ganas macam mak ton ni je tinggal yang reti nak memandikan jenazah,kesian pulak kat kamu kan?..dahlah,aku malas nak membebel banyak-banyak,karang lambat pulak pengurusan jenazah mak kamu ni.. ”,bebel mak Ton panjang lebar.
Nabilah hanya diam membisu sambil mengalirkan air mata..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan