Sabtu, 7 Julai 2012

Salam je kot...

"wardah,kenapa kamu tak salam suami mak su tadi? kamu tu dah lah jarang jumpa sedara-mara..nanti apa pulak kata orang..",ujar Atan.
"Maaf,abang. Wardah bukan bermaksud nak menyombong dengan suami mak su tu,tapi kan kita dilarang bersentuhan dengan orang yang bukan mahram kita?",bicara Wardah.
"Ye,abang tau tu..tapi,kan dia dah jadi suami kepada mak su kita,jadi kamu kenalah hormat kat dia..at least,bila jumpa tu salam..salam je kot..yang penting niat kita nak eratkan silaturrahim..kan segala perbuatan tu yang pentingnya niat...",kata Atan lagi.
"Tapi bang,matlamat tidak sesekali menghalalkan cara..",sambung Wardah lagi.
"Maksud kamu?"
"yang bermula dengan niat tu adalah amalan yang kita lakukan..tapi untuk sesuatu yang Allah memang dah tetapkan,kita tak boleh sesuka hati menghalalkan sesuatu yang Allah haramkan dengan beralasankan niat kita.. ",ujar Wardah lagi.
"habistu,kalau kita tak salam sedara kita nanti,kan boleh putus silaturrahim?"
"Abang,tak boleh bersalam bukan bermakna kita tak boleh bertegur sapa kan? Jadi,banyak lagi sebenarnya cara kita nak sambung silaturrahim..bukan sekadar bersalam je..kita jugak boleh bertanya khabar dan sebagainya..asalkan tak langgar batas syariat.."
"Hmm..kalau diorang anggap kita sombong jugak macamana?"
"Tak pe kalau org benci kita sbb kita nak cari redho Allah drpd kita undang kemurkaan Allah sbb nak manusia suka..bukan manusia yg tentukan hidup kita kan?",ujar Wardah penuh keyakinan.
"betul,betul,betul.." *_*

Dari Ma’qil bin Yasar r.a., Nabi Saw bersabda: “Kepala seseorang ditusuk dengan jarum besi, itu lebih baik dari pada dia menyentuh tangan wanita yang tidak halal baginya.” (HR. At Tabrani)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan